آیا فناوری می تواند به ما در تامین غذای 9 میلیارد نفر کمک کند؟

فناوری

فناوری و نقش آن در تامین غذا

به آینده صنعت غذا خوش آمدید

کشاورزی در قرن گذشته دچار تغییرات زیادی شده است. ما بیشتر از قبل غذا تولید می کنیم اما مدل فعلی مان هنوز نمی تواند پایدار باشد و با افزایش رشد جمعیت جهان و رسیدن آن به مرز 9 میلیارد نفر، روش های مدرن تولید مواد غذایی نیز باید دچار تغییر گردد. اما خوشبختانه طیف وسیعی از فناوری های جدید می تواند چنین شرایطی را امکان پذیر کند. در این مقاله سعی می کنیم برخی از راه حل های ابداعی جدیدی که کشاورزان، دانشمندان و کارآفرینان در جهت تامین غذا بر روی آن کار می کنند را با هم مرور نماییم.

 غذا یک فناوری نهایی است:

غذا ممکن است مانند یک تکنولوژی دارای مدار چرخشی، صفحه نمایش لمسی یا فروشگاه اپلیکیشنی نباشد اما در میان همه فناوری هایی که توسعه یافته، توانسته تاثیر مستقیم و مهمی بر روی پیشرفت انسان ها به عنوان یک موجود زنده داشته باشد. غذا در واقع همان صنعت کشاورزی است که به انسان ها کمک کرده است از قبیله های شکارکننده به گونه های فعلی رشد و توسعه پیدا کنند و به توسعه پناهگاه ها، شهرها و به طور کلی تمدن و فرهنگ بپردازند.

پیشرفت های حاصل شده در فناوری های کشاورزی مواردی همچون ذخیره سازی دانه ها، استفاده از دستگاه های شخم زن ساخته شده از استیل  و خرمن کوب های مکانیکی به ما اجازه داده است غذاهای مورد نیاز خود را تولید کنیم، از جمعیت بزرگ تری پشتیبانی و حمایت نماییم و  هر گوشه از جهان را با مواد غذایی مورد نیاز پر کنیم. غذا بی شک یکی از مهم ترین و بزرگ ترین دستاورد انسان است.

 

خوب حالا سوال اینجاست برای اینکه مطمئن شویم در آینده گرسنه نخواهیم ماند باید چه تغییراتی در این روند ایجاد کنیم؟

این گزینه یک شمشیر دولبه است. موفقیت های کشاورزی ما، انسانیت و تمدن را به یک نقطه مهم رسانده است. جمعیت جهان از سال 2009 تا 2050 رشد بسیار زیادی خواهد داشت. برای اینکه بتوانیم همه انسان های گرسنه را سیر کنیم باید تولید غذای جهانی افزایش پیدا کند. در دنیایی که اقیانوس های آن از ماهی ها خالی شده اند، سرزمین هایش دچار قحطی هستند و تغییرات آب و هوایی باعث شده است رشد دانه ها به خوبی انجام نشود، انجام چنین کاری قطعا یک مبارزه دشوار خواهد بود. چگونه می توانیم تولید مواد غذایی را به گونه ای افزایش دهیم که بتواند نیازهای رو به رشد جمعیت را بدون ایجاد مشکل برآورده کند؟ ایا می توانیم از فرایندهای فعلی بدون خراب کردن اکوسیستم و از بین بردن منابعی که ما را زنده نگه داشته اند استفاده کنیم؟ برای اینکه مطمئن شویم در آینده از گرسنگی نخواهیم مرد چه تغییراتی باید ایجاد کنیم؟

برای این سوالات پاسخ ساده ای وجود ندارد اما مثل همیشه ابداعات جدید در فناوری ما را امیدوار می کند. همچنان با وب سایت اینترنت اشیا بهیدو با ما همراه باشید.

درست همانند ابداعاتی همچون تراکتور، آب پاش و کودهای شیمیایی که به کشاورزان کمک کرد نیازهای رو به رشد خود را مدیریت کنند، فناوری جدید نیز می تواند در آینده به ما کمک کند. در حال حاضر دانشمندان سرتاسر جهان از نسل جدید ابزارهای فناوری ( مواردی همچون ویرایش ژن ها، هوش مصنوعی و ربات های پروازکننده) برای اطمینان از اینکه در آینده منبع غذایی امنی خواهیم داشت استفاده می کنند.

فناوری

  • انسان ها قرن هاست که از اصلاح ژنتیک استفاده می کنند اما به لطف ابزارهای جدیدی همچون CRISPR، دانشمندان در حال حاضر می توانند فعالیت های خود را وارد حوزه جدیدی بکنند. خود را برای کاشت دانه های مقاوم در برابر بیماری ها و خشکسالی ها آماده کنند.
  • مزرعه های داخلی می توانند حجم زیادی از محصولات تازه را بدون تکیه بر آفت کش ها، حشره کش ها یا حضور نور خورشید تولید کنند. آن ها می توانند انتشار کربن را با رشد مستقیم مواد غذایی در نواحی شهر( به جای تولید آن در نواحی روستایی و حمل آن به سمت مشتری) کاهش دهند.
  • کشاورزی حیوانی اصلی ترین دلیل تخریب محیط زیست در دنیا محسوب می شود اما هیچ کس دوست ندارد استفاده از گوشت را کنار بگذارد. برای حل این مشکل، دانشمندان به دنبال توسعه گزینه های جایگزین گوشت  در ازمایشگاه هستند که طعمی شبیه گوشت دارد اما  نیازمند رشد و سر بریدن حیوانات خانگی نیست.
  • بیشتر کشاورزان در حال حاضر برای افزایش بهره وری زمین های خود به سمت ربات ها روی آورده اند تا بتوانند هزینه های اجرا و تولید را کاهش دهند و از نیروهای کاری کمتری استفاده نمایند.

فناوری

بیشتر راه حل هایی که امروزه بر روی آن کار می کنیم به نظر بخشی از داستان های علمی تخیلی هستند.

آلمانی ها ربات کشنده علف های هرز را اختراع کرده اند که می تواند به طور هوشمندانه ای این علف ها را نابود سازد و تکیه بر آفت کش ها را کمتر کند.

توکیو  مزارع عمودی دارد که از ال ای دی و هیدروپونیک در آن ها استفاده می کند تا بتواند هزاران کاهو در روز تولید نماید.

در ایالت متحده آمریکا، حداقل چندین استارت آپ بر روی گوشت های تولید شده در ازمایشگاه کار می کنند.

شرکت بهین مبتکران ایده همواره سعی دارد ابداعات و فناوری های جدید و اهمیت فناوری اینترنت اشیا در حوزه کشاورزی را بررسی کرده و خلاقانه ترین ایده ها در این حوزه و دست یابی به کشاورزی هوشمند را در اختیار شما همراهان گرامی قرار دهد.

 

1 دیدگاه

  1. […] آن رسیده شده و آن این است که: در آینده، درصد بالایی از جمعیت جوان جهان در آسیا و آفریقا حضور خواهند داشت و دیگر مناطق جمعیت […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *