هوشمندسازی هر پیوند در نسل جدید زنجیره تامین منابع

اینترنت اشیا و زنجیره تامین

هر زنجیره تامینی به سرعت در حال رشد و تکامل است.  جهانی سازی، اقتصاد خدمات رسانی و تغییر نیازها و انتظارات مشتریان، تولید کنندگان را مجبور کرده است چابک تر از گذشته باشند. پایداری و ثبات اقتصادی در حال حاضر یکی از بازی های موجود است و برای برنده شدن در این بازی، باید یک رویکرد جدید ایجاد شود و بر روی ارتباط سهام داران، زنجیره تامین به هم مرتبط end-to-end و تعریف مجدد بافت و زمینه ای که عملکرد در آن سنجیده می شود تمرکز گردد.  هیچ کدام از این موارد بدون وجود اطلاعات و ارتباطات امکان پذیر نخواهد بود. این موضوع به معنای استفاده از سنسورهای بسیار، اندازه گیری متغیرهای متعدد به همراه یادگیری ماشینی، حجم انبوهی از داده ها و تجزیه و تحلیل پیش بینی شده است.

زنجیره تامین : امروز و فردا

شرکت ها از زنجیره تامین وابسته به پیش بینی و واکنشی در حال دور شدن هستند. بیشتر این شرکت ها آماده تغییر  و تحول شده اند.  اگرچه پلتفرم های پیگیری دارایی ها در کارایی ، ارزش، سرعت و هزینه خوب هستند اما می توانند تنها دید جزئی بر روی اکوسیستم های موجود برای مدیران فراهم آورند. این موضوع بدین خاطر است پلتفرم های اینترنت اشیا هیبریدی بر روی ترکیبی از فناوری ها تمرکز می کنند و برای پوشش end-to-end، دیده شدن یا رشد مقیاس بندی شده طراحی نشده اند.

بدتر از همه موارد ذکر شده این است که داده های عظیم تولید شده باعث ایجاد پیچیدگی می شود و هزینه های بیشتری را بر روی کل زنجیره تحمیل می نماید. همین امر مدیران را از به دست آوردن بینش های عملی و کاربردی باز می دارد و به بهره وری کمتر، TCO بیشتر و مشتریان ناراضی تر منجر می گردد. پاتریک دیکسون یکی از پیشروهای حوزه زنجیره تامین در این باره می گوید: زنجیره های تامین فعلی و مدلی که برای آن ها اتخاذ شده است قدیمی  و محدود هستند و هیچ نوآوری در آن ها دیده نمی شود. حالا زمان آن فرا رسیده است که شرکت ها از فرصت های موجود برای کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری استفاده کنند و  از طریق همکاری و مشارکت ،تغییراتی در مدیریت زنجیره تامین منابع ایجاد نمایند.

مدیریت دارایی ها در سرتاسر زنجیره های تامین جهانی نیازمند یک رویکرد جدید است.  این موضوع نیازمند نسل جدیدی از ارتباط است که استانداردهای قانونی ارتباطات بی سیم را تحت الشعاع خود قرار می دهد.  بله مواردی همچون وای فای، RFID، GSM/GPS ممکن است حوزه تخصصی خود را داشته باشند اما آن ها هرگز به گونه ای طراحی نشده اند که حجم عظیمی از دستگاه های اینترنت اشیا را به راحتی و به صورت امن به هم مرتبط سازند.  موارد پیچیده، افزایش هزینه های انرژی، جهانی سازی، تهدیدهای امنیتی و فشارهای تنظیم مقررات، باعث شده است مدیران زنجیره تامین مجبور به اتخاذ و انطباق راه حل هایی شوند که به آن ها کمک می کند درک بهتری از  عملکرد خود در اقتصاد بزرگ تر، محیط و جامعه داشته باشند. انتظارات مشتریان نهایی در حال تغییر و تحول است. حالا قیمت تنها فاکتور موجود در فرایند تصمیم گیری برای خرید نیست.

رویکرد وسیع تر برای مدیریت دارایی ها در زنجیره های ارزش

زنجیره های تامین منابع، کمتر بر روی موارد داخلی تمرکز می کنند و حالا بیشتر تمرکزشان بر روی مشتریان است. زنجیره ای که بتواند نیازهای مشتریان تا تامین کنندگان را پوشش دهد، مدیران را قادر می سازد  هوش خارجی در بازار را مدنظر قرار دهد و از آن در معادله موجود استفاده نماید. تراز بندی SCM ها، CRM و سیستم های ERP برای سازگاری با این نیازمندی ها به مدیران کمک می کند اولویت های موجود در منابع و تصمیم گیری بهتر را دوباره تعریف کنند.

جان گاتورنا پروفسور بخش مدیریت زنجیره تامین منابع در سیدنی در این باره چنین می گوید: شرکت ها باید از کسب وکارهای موجود در سرتاسر جهان درس هایی بگیرند و عنصر انسانی  منابع را نیز مدنظر قرار دهند.

فروش از طریق فشار دیگر منسوخ شده است. شرکت های B2B  و مشتریان در حال حاضر نحوه تولید محصول و قیمت گذاری، فروش و پشتیبانی را دیکته می کنند.  نگرانی های اخلاقی، فرهنگی و سلامتی نیز در فرایند خرید یا لیزینگ دخیل است. همین امر باعث شده است مدل فروش به سمت مدل های جدید هدایت شود.  اما پایداری و ثبات موضوع پیچیده و گسترده ای است که شرکت ها را ملزم می سازد از سیستم ها و سنجش های بهتری استفاده کنند.  مقاله مروری اخیر MIT Sloan Management، با عنوان رویکر سه وجهی در  اندازه گیری پایداری زنجیره تامین منابع، سه  معیار اصلی زیر را مدنظر قرار می دهد:

  • بافت و زمینه: درک بافت وسیع تر که در آن زنجیره تامین منابع وجود دارد. اینکار به سه طریق صورت می گیرد: جمع آوری معیارها از سرتاسر زنجیره تامین ، توسعه دانش مبتنی بر اهداف، ارزیابی این نتایج در برابر پیش بینی ها.
  • همکاری و مشارکت: ساخت رابطه مبتنی بر هدف سودمند دوطرفه با سهام داران کلیدی در سرتاسر زنجیره برای کاهش هزینه ها، ساخت ظرفیت مورد نیاز و استفاده از پلتفرم های آنالیتیکی رایج
  • ارتباطات: اطمینان حاصل کردن از جریان اطلاعات در سرتاسر زنجیره با فعالسازی پیام رسانی داده ها و هماهنگی بین سیستم سهام داران که  باعث بهبود و تمرکز بر روی KPI های اشتراکی می شود.

مطالعه اخیر انجام شده توسط ارامل با عنوان شکل زنجیره تامین منابع در آینده که در آن 36 درصد از متخصصان حوزه تامین منابع موردنظرسنجی قرار گرفته اند، نشان می دهد همکاری و مشارکت  در برابر قانون گذاری(32 درصد) و فناوری(13 درصد)  باعث افزایش موفقیت می شود. این موضوع بدین معنی است که راه حل های مدیریت دارایی ها به شرکت و سهام دارانشان کمک می کند ارتباط متقابل و پایداری ایجاد کنند.

فناوری برای بازیابی و نجات:

فناوری باعث توانمندسازی می شود. این گزینه مکانیسمی را تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از داده ها می شود که می توان آن ها را در کنار هم قرار داد و تجزیه و تحلیل نمود. همین امر باعث بهبود دیده شدن در سرتاسر زنجیره تامین منابع می شود. راه حل های پیگیری زمان واقعی، برای فعال کردن مشارکت بین سهام داران ضروری است. در یکی از مطالعات انجام شده، اراکل بیان کرد که 48 درصد شرکت کنندگان به دنبال نرم افزارهای پیش بینی هستند تا به آن ها اجازه دهد تاثیر تصمیم گیری و منابعشان را بسنجند و 41 درصد از افراد در مورد ظرئف هوشمند یا فناوری RFID که می تواند اطلاعاتی در مورد حرکت محصولات فراهم آورد یا  مصرف انرژی در خطوط تامین منابع را مشخص کند، علاقه مند هستند. این موضوع بدین معنی است که شرکت ها در حال حاضر می توانند ساخت مشارکت و همکاری را توجیه کنند.

نگاه اجمالی و سریع: خودکار

زنجیره تامین منابع خودکار در حال توسعه در مقیاس و  دامنه هستند. سیستم های اطلاع رسانی سرگرمی، دستگاه های به هم متصل تله ماتیک و رایانه ها باعث ایجاد تقاضا و نیاز جدیدی در بخش منابع، تولید ، اسمبلی و توزیع شده اند. و با وجود موارد بسیاری که برای مانیتور کردن، سنجش، بهینه سازی، تعیین علل و تاثیرات وجود دارد، اینکار بسیار دشوار شده است. ابزارهای پیشرفته و حرفه ای نیز برای سنجش تاثیر این موارد بر روی منابعی که در طول زنجیره مورد استفاده قرار می گیرند نیاز خواهد بود. بهینه سازی جریان کاری در زنجیره کار اسانی نیست. OEM ها ممکن است بتوانند تاثیر محیطی تولید خودروها و وسایل نقلیه را درک کنند، اما تاثیر تولید هر بخش منبع، چیست؟ تاثیر اکولوژیکی تولید انرژی یا تامین آب برای تولید بخش های مختلف، چه خواهد بود؟

ادگار بلانسو مدیر اجرایی در MIT Centre for Transportation and Logistics در این باره چنین می گوید: شرکت ها می توانند فرآیندها را در یک زنجیره بی پایان ادامه دهند.  مواردی همچون Cloudleaf Sensor Fabric به شرکت ها اجازه می دهد از قدرت دیده شدن قدرتمند در مرزهای مختلف، مانیتورینگ زمان واقعی و کنترل دقیق اکوسیستم دارایی ها در ارزش-زنجیره ای از افراد، فرایندها و جریان های کاری بهره ببرند. راه حل های این چنینی از ارتباط نسل جدید RF-agnostic برای ارتباط دارایی های در حال تغییر و حرکت استفاده می کنند. این ها در برگیرنده  امتیازات و  gateway های اینترنت اشیا در سطح شرکتی هستند که یک شبکه هوشمند از دارایی ها را شکل می دهند و داده های موقعیتی را برای تجزیه و تحلیل ابری فراهم می آورند. هر سنسور Cloudleaf یک اثر انگشت دیجیتالی منحصر به فرد تولید می کند که موقعیت، وضعیت و شرایط هر دارایی را در ارتباط با دستگاه های مجاور و محیط اجرایی آن در اختیار افراد می گذارد. این موضوع به مدیران کمک می کند به راحتی جریان انبارهای موجود، اسمبلی ها، ابزارهای با ارزش را در سرتاسر زنجیره تامین منابع جهانی با هم هماهنگ کنند. Sensor Fabric امن، مقیاس پذیر و با مدیریت کامل با ردپای صفر طراحی شده و تاثیر احتمالی بر روی عملکردهای دیگر را کاهش می دهد.  مشتریان می توانند از این راه حل ها صبح هنگام اجرا کنند و داده ها را در عصر جمع آوری نمایند. Cloudleaf Sensor Fabric تنها در مورد سنسورها، اتصالات و اطلاعات نیست. این سیستم در مورد ارتباط بین شرکا، تامین کنندگان و مشتریان است. فناوری های اینترنت اشیا روش ها و ابزارها به مدیران اجازه می دهد دستیابی خود را وسیع تر کنند  و به درک کاملی از زنجیره های تامین به هم مرتبط جهانی و پیچیده برسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *