فناوری هواپیمای بدون سرنشین در سال 2018

هواپیمای بدون سرنشین

همان طور که می دانید در پایان هر سال، در مورد تغییرات تکنولوژی و تاثیر آن در زمینه های مختلف پیش بینی هایی انجام می شود. این پیش بینی ها همیشه در مورد اینترنت اشیا جذاب بوده است. یکی از بهترین زمینه هایی که می توان تاثیر فناوری اینترنت اشیاء را روی آن مطالعه کرد، صنعت هواپیمای بدون سرنشین است. این نوع هواپیماها ممکن است برای بسیاری از افراد معمولی مانند یک اسباب بازی باشد، اما در واقعیت در زمینه های مختلفی مانند مسائل امنیتی، پزشکی و صنعت و … مورد استفاده قرار می گیرند. اما قبل از این که ما بتوانیم در مورد این فناوری جدید نظر نهایی را بدهیم باید مزایا و معایب آن را به خوبی بدانیم. پس در این مقاله همراه ما باشید.

مزایا و معایب هواپیمای بدون سرنشین

اگر بخواهیم از جنبه مثبت به این فناوری جدید نگاه کنیم، می توانیم نتیجه بگیریم که با استفاده از این فناوری می توان محدودیت های انسانی را به میزان زیادی از بین برد به طوری که از آن ها در راستای حفظ جان افراد، بهبود صنایع و … استفاده شود. در مقابل، یکی از بزرگترین عیب های این فناوری استفاده از آن در زمینه جاسوسی کشورهاست. که می تواند جان عده زیادی را به خطر بیاندازد.

تکنولوژی هواپیمای بدون سرنشین

فناوری هواپیمای بدون سرنشین موضوع جدیدی نیست و از سال 1930 وجود داشته است. این فناوری در دهه اخیر بیشترین میزان پیشرفت خود را داشته است. از سال 2001 به بعد دریچه جدیدی به روی این فناوری باز شد به گونه ای که امروزه کم کم بخشی از زندگی افراد شده است. در واقع امروزه شما می توانید به راحتی یکی از آنها را برای خود داشته باشید البته به شرطی که قوانین کشوری این اجازه را به شما بدهد! سوالی که مطرح می شود این است که بعد از این، فناوری هواپیمای بدون سرنشین چه تغییری خواهد کرد!؟ پاسخ این سوال بستگی مستقیمی به فناوری هوش مصنوعی دارد. هوش مصنوعی می تواند محدودیت های انسانی را از بین ببرد و در زمینه های مختلف مفید تر واقع شود. البته همین هوش مصنوعی می تواند در زمینه انتقال مواد مخدر، جاسوسی و .. نیز استفاده شود. این هواپیماها به گونه ای برنامه ریزی شده اند که از اشتباهات خود درس می گیرند. این یادگیری با استفاده از همان هوش مصنوعی قابل انجام است و همین جا است که محدودیت های انسانی از بین می روند.

اخیرا بیشترین میزان استفاده از این هواپیما ها در بحث صنعت است. بسیاری از این صنایع، از این هواپیما ها برای جمع آوری داده در سطح گسترده استفاده می کنند و در واقع با استفاده از گزارشی که از آن ها دریافت می کنند دستورات لازم را صادر می نمایند. در زمینه پزشکی هم بسیار مفید هستند چرا که می توان محموله های پزشکی را به راحتی به مناطق غیر قابل دسترس ارسال کرد. جالب است بدانید که در زمینه ارسال محموله، آمازون شروع به استفاده از این هواپیماها کرده است. شعاری هم که در رابطه با این کار خود دارد این است که: “می خواهیم سفارشات را در کمتر از 60 دقیقه تحویل دهیم! ”

اصلاح مقدماتی قوانین استفاده از هواپیمای بدون سرنشین

در حالت کلی همیشه دولت ها در مورد این نوع هواپیماها سخت گیری زیادی داشته اند ولی برنامه ریزی ها در سال 2018 به گونه ای انجام شده است که این سخت گیری ها کمتر شود. به عنوان مثال یکی از این قوانین به این صورت است که شما تنها تا زمانی می توانید از هواپیمای خود استفاده کنید که در دید خودتان باشد! به این معنا که نمی توانید آن ها را به فاصله های خیلی دور بفرستید! توجه داشته باشید این قانون تنها برای هواپیماهای شخصی الزامی است! اما با توجه به این که این گونه از هواپیماها می توانند به عنوان مثال در زمان وقوع بلایای طبیعی بسیار مفید واقع شوند، دولت ها تصمیم دارند سخت گیری را در این زمینه کمتر کنند.

در نهایت می توانیم به این نکته اشاره کنیم که صانحه های طبیعی و استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در سال 2017، بزرگترین نقطه عطفی بود که تا کنون برای این فناوری ایجاد شده است. چرا که باعث شد با دید بهتری نسبت به فناوری نگاه شود. چالشی که این هواپیماها در سال 2018 با آن رو به رو هستند این است که آیا می توانند بسیار کارآمد تر و دقیق تر از اکنون باشند!؟

1 دیدگاه

  1. […] مهمی از این رشد را تشکیل خواهند داد. این روزها، PrecisionHawk هواپیماهای بدون سرنشین هوشمندی را برای مانیتورینگ چند کاره مزارع کشاورزی، نقشه […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *