پلتفرم های رایج در اینترنت اشیا

پلتفرم

پروتکل ها:

لیستی از پرتکلهای اصلی‌ اینترنت اشیا شامل : پرئتوکول هایی با تمرکز بر اینترنت اشیا میشود

6loWPAN,MQTT,CoAP

سیستم عامل‌های تعبیه  شده :

سیستم : آو اس‌ کوچک

الگوی برنامه نویسی: برنامه‌نویسی رویدادگرا، پشتیبانی‌ از ریسه های  تی او اس

NESC ‌

برسی‌ اجمالی:  آو اس‌ کوچک یک سیستم عامل  رایگان و متن باز و دارای مجوز BSD است که برای دستگاه‌های بی سیم  کم مصرف مانند آنهائی که در شبکه‌های حسگر ، محاسبات همه‌جانبه ، شبکه‌های خصوصی، ساختمان‌های هوشمند، متر هوشمند ، استفاده میشود. یک جامعه جهانی‌ از دانشگاهیان و صنعت اند که از این سیستم عامل و همچنین ابزار‌های مرتبط با آن‌  استفاده میکنند ، آنرا توسعه میدهند و از آن حمایت میکنند، طوری که به طور متوسط در سال ۳۵۰۰۰ نسخه از آن را دانلود میکنند.

سیستم: کانتیکی

زبان برنامه‌نویسی: ریسه ای اصلی‌ و رویدادی

برسی‌ اجمالی: DB کوچک یک سیستم عامل رایگان، بسیار قابل حمل، چندین کاره  ا‌‌ی است که برای سیستم‌های با حافظه کارامد تعبیه شده در شبکه و شبکه‌های حسگر بیسیم به کار میرود. کنتیکی در پروژه‌های مختلفی‌ از جمله تونل جاده‌ها ، نظارت برآتش سوزی، تشخیص نفوذ، نظارت بر حیات وحش ، و در شبکه های نظارتی به کار گرفته میشود. کنتیکی برای میکرکنترلر‌هایی‌ با حاافظه کم طراحی شده است.پیکربندی یک کانتیکی معمول شامل ۲ کیلوبایت RAM و ۴۰ کیلوبایت ROM است.

سیستم: منتیس

الگو برنامه نویسی: ریسه ها

زبان برنامه نویسی: سی

گروه منتیس در CU Boulder سیستم عاملی رایگان  و چندین ریسه‌ای که به زبان سی‌ می‌باشد که برای پلتفرم‌های حسگر بی‌ سیم نوشته شده است. برخی‌ از ویژگی‌‌های منتیس os : آسان و راحت برای سازندگان C APIدر محیط‌های ویندوز و لینوکس،زمان توقف خودکار، برش نمونه گیری اولیه سریع، پشتیبانی‌ از پلتفرم‌های مختلف از جملهMICA2 ,MICAZ,وTELOS motes، برنامه‌ریز انرژی کارا برای توقف چرخه کاری گره حسگر، جای کمی‌ را اشغال می‌کند( کمتر از ۵۰۰ بایت از رم و ۱۴ کیلو بایت فلش)

سیستم: نانو ار کی

الگو برنامه نویسی: ریسه ها

زبان برنامه نویسی: سی‌

نانو ار کی‌ یک سیستم عامل زمان حقیقی‌ بر مبنای ذخیره سازی از دانشگاه کرنگی ملن است با پشتیبانی‌ برای استفاده در شبکه‌های حسگر بیسیم. نعنو عار کی‌ اخیرا بر روی پلتفرم شبکه حسگر باترفلای همچنین میکز مط اجرا میشود. نانو ار کی‌ شامل یک شالوده تعبیه شده سبک با کارایی بسیار عالی‌ و پشتیبانی‌ زمان بندی می‌باشد که کمتر از ۲ کیلوبایت RAM و ۱۸ کیلوبایت از ROM را اشغال می‌کند. نانو ار کی‌ از سیستم عامل چند وظیفه  با اولویت بندی  تعیین شدی برای توقف وظایف پشتیبانی‌ می‌کند تا اطمینان حاصل شود که کارها در زمان بندی‌های تعیین شده تمام میشوند.

که همراه با این پشتیبانی‌ سی‌ پی‌ یاو ، شبکه و همچنین حسگر و محرک ذخیره سازی صورت می‌گیرد. تسکلیف میتوانند درخواست‌های منابع‌شان را تعیین کنند و سیستم عامل دسترسی‌ به موقع ، تضمینی و کنترل شدی به سی‌ پی‌ یاو و بسته‌های کوچک شبکه فراهم می‌کند. این منابع با هم زخیرهیی از انرژی مجازی را تشکیل میدهند که و اس‌ اجازه میدهد که سیستم و سطح بودجه‌های انرژی را به کار گیرند.

سیستم: Lite os‌:

الگو برنامه نویسی: ریسه ها و رویداد ها

زبان: lite c++

یک سیستم عامل رایگان( و متن باز) تعاملی است که مانند یونیکس است که برای شبکه‌های حسگر بی سیم طراحی شده است. توسط ابزارهایی که با lite os همراه هستند مشابه یونیکس میتوانید داده را انتقال دهید ، برنامه‌ها را اجرا کنید، نتایج را بازیابی کنید و حسگر‌ها را پیکر بندی کنید. همچنین میتوانید برنامه‌هایی‌ برای گره‌های حسگر ایجاد کنید.

سیستم:فیری آر تی او اس

زبان برنامه نویسی: سی

برسی‌ اجمالی: یک سیستم عامل زمان حقیقی‌ برای دستگاه‌های طبیعئ شده می‌باشد که به چندین میکرو کنترلر منتقل میشوند. با یک استثنأ اختیاری تحت عنوان GPL‌ توزیع میشود.

ان‌ای اس‌ سی‌: زبان برنامه نویسی برای سیستمهای عمیقا شبکه‌ای.

تلاش‌های دیگر

SOG

Ember Net

Smart-its

Ant Nut/OS

SquawkVirtual Machine

Oracle Java ME Embedded

سیستم عامل شبکه پیوندگاه اسنپ:

یک شبکه مش با اینترنت فعال، فوری و چند جانبه ای است که به طور مقرون به صرفه و کارایی بر روی دامنه گسترده‌ای از میکرو پردازشگر‌ها و میکرو کنترلر‌های معروفی‌ اجرا میشود.

 کلیر کنکس

کلیر کنکس پلتفرم نرم‌افزاری تشخیصی ثابت شده و کاملی است که میتواند بر روی هر مودم با تولید انبوه بارگیری (لود ) شود یا میتواند به یک سخت افزار شخصی‌ سازی شده‌ای اضافه شود..

Abacus  OS

سازندگان با Abacus OS میتوانند برنامه‌های کاربردی موبایل بین سرویس‌های کلود و دستگاه‌های محلی ایجاد کنند

Riot

سیستم عاملی برای دستگاه‌هایی‌ با اینترنت اشیا هستند. مبتنی‌ بر یک ریز هسته است که برای کارایی انرژی ، توسعه سخت افزاری مستقل و درجه بالایی‌ از مادولر بودن طراحی شده است.

Things Square Mist

شبکه مش بیسیم عدول کننده‌ای و اتصال واقعی‌ به اینترنت اشیا ر آبا خود به همراه میاورد. Things Square Mist نرم افزار دائمی رایگان و متن بازی است که به طور استثنائی سبک ،و در بازار رقابت اثبات شده است و  با چندین میکرو کنترولر با دامنه ای از پیام‌های رادیویی کار می‌کند.

Saphire OS‌

Saphire یه پلتفرم بیسیم حرفه ای‌ رایگان ، کم مصرف از سخت افزار الصاقی به وب یا فراتر از آن‌ است.saphire یک سخت افزار کم هزینه انعطاف پذیر ، یک سیستم عامل تعبیه شده سبک اما قدرتمندیست که ابزار‌های اتصال شبکه ر آبا هم تلفیق می‌کند تا به شما کمک کند که هر چیزی را به هر چیز دیگری وصل کنید.

Nimbits

Nimbits مجموعه ای از نرم افزار‌ها برای ثبت داده سری‌های زمانی‌ در کلود است. وقتی‌ سیستم‌های شما داده ‌های عددی ، جیسون یا ایکس اام ال‌ به نقطه داده Nimbits که ا ز سرویس‌های وب REST استفاده می‌کند، می‌فرستد؛ مقادیر جدید محاسبات آبشاری، اعلام هشدار ها، آمار‌ها و چیزهای دیگری را برمی انگیزاند. از سرور Nimbits به عنوان بخش مدیریت برای اپلیکیشن‌هایتان استفاده کنید، جدول‌هایی‌ را ایجاد کنید و داده را از طریق جاوا اسکریپت که از کلود عمومی‌ استفاده می‌کند تصویر سازی کنید یا شالوده خود را دانلود کنید یا بسازید.

Things speak

یک اپلیکیشن رایگان و متن باز در اینترنت اشیا است. و API است که دیتا را از چیزهایی‌ که از HTTP‌ در اینترنت یا از شبکه محلی استفاده می‌کند بازیابی و ذخیره می‌کند. شما میتوانید اپلیکیشن‌های حسگر  برقراری ارتباط، اپلیکیشن‌های ردیابی مکان ، و یک شبکه اجتماعی با قابلیت به روز رسانی وضعیت ، بسازید.

شما می توانید در ادامه مقاله دیگر ما را به عنوان”اینترنت اشیا از دریچه نرم افزار” را مطالعه فرمایید

1 دیدگاه

  1. […] اطمینان حاصل کنید که پلتفرم اینترنت اشیا می تواند با هر دستگاه، سنسور و ماشینی که در شبکه وجود […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *