ورزشگاههای متصل به اینترنت: نمونه های کوچکی از شهرهای هوشمند

ورزشگاههای هوشمند

شهرها باید به ورزشگاها متصل به اینترنت به عنوان الگویی برای آیند نگاه کنند. هر شهرداری تمایل دارد که شهرش هرچه بیشتر به روز و متصل به اینترنت باشد. گرچه برای دستیابی به این هدف با مسائل دلهره آوری رو‌به رو میشوند زیرا که اغلب اوقات نباید از ابتدا شروع به بنا نهادن یه تکنولوژی نو بکنند. در عوض یه برنامه ریز تکنولوژی باید یک تکنولوژی را بر اساس تکنولوژی و فرا ساخت هایی که شاید ۱۰۰ سال قدمت داشته باشند بنا کند. بر خلاف شهرها، ورزشگاها از قبل به درستی‌ در حال ساخت فضاهای متصل به اینترنت هستند.

آنها معمولا بر اساس تکنولوژی‌های بسیار مدرنی‌ ساخت شده اند و  بودجه ساختاری مشخصی‌  برای نوآوری در این زمینه تا یک موعد معینی به آن‌ اختصاص داده شده است.  ورزشگاها بر روی فضاهای شهری تاثیر مثبتی دارند، بنابراین شهرها میتواند از آنها به عنوان طرحی برای پیشرفتهای گسترده شهری استفاده کنند. زمانیکه ساکرامنتو کینگز گلدن وان سنتر ( اولین میدان ورزشی متصل به اینترنت قرن ۲۱) ،این ورزشگاه متصل به اینترنت حیرت آور را ساخت ، بر روی مرکز شهر تاثیر گذاشت و باعث تجدید حیات آن گردید.

شهرهایی در سراسر دنیا که به دنبال مدرنیته شدن هستند میتواند از ساکرامنتو درس بگیرند تا بتوانند تجربیات هوشمند و اینترنت پر سرعت را در ورزشگاهای جدید به کار گیرند. در زیر به راهکارهایی که ورزشگاههای متصل به اینترنت به وسیله آنها راه را برای گسترش شهرهای هوشمند در سراسر جهان  هموار میکنند اشاره مختصری دارم

دسترسی به اینترنت یک حق است نه یک امتیاز

ورزشگاههای هوشمند

ورزشگاها زود متوجه شدند که دستیابی به اینترنت پرسرعت و قابل استفاده یک الزام است زیرا که مجور هستند تجربه طرفداران را ارتقا دهند و حفظ کنند. مصرف کنندگان امروزی برایشان موبیل در اولویت است و چند کناله هستند که اگر به سرعت به اینترنت وصل نشوند دلخور میشوند. این مستقیماً  منجر به آن‌ میشود که شهرها به زودی برای شهروندان و جهانگردان دسترسی به اینترنت پرسرعت فراهم کنند. دسترسی به اینترنت در فروشگاهای بزرگ و وسایل حمل‌و نقل عمومی باعث تغییر طرز فکر افراد شده و حتی خرده فروشی محلی را تقویت می‌کند.

ورزشگاها ثابت کرده اند دیگر منطقی‌ نیست وقتی‌ که دهها هزار نفر در ورزشگاه حضور دارند دسترسی به اینترنت قطع شود. برای مثال‌ای تی‌ اند تیAT & T برای تقویت شبکه (شبکه ال‌ تی‌ یی) از هواپیماهای کنترل از راه دور استفاده کند. شهری را با یک شبکه دیتا به طور مستقل که میتواند برنامه وای‌فای کل شهر را در پارک‌ها و مرکز شهر با چنین هواپیماهای کنترل از راه دوری  تقویت کند تصور کنید بنابراین هیچگاه مشکلی‌ در پیدا کردن دوستان خود در یه جشنواره نخواهید داشت. یا وقتی‌ که می‌خواهید به صورت زنده آتش بازی های  سال نو را ضبط کنید.

یک هوادار متصل به اینترنت یه شهروند متصل است

تیم‌های ورزشی و ورزشگاها متوجه شده اند که کارهای زیادی برای دستیابی به هوادار بعد از رفتنش از ورزشگاه می‌‌توان انجام داد. کلید یک تجربه موفق شامل هر نقطه تماس قبل از بازدیدش و بد از هر نقطه تماس میشود.  شهرها  میتواند از این تجربه نیز  استفاده کنند. وقتی‌ کسی‌ به مرکز شهر برای خرید میاید تمام چیزها را از موقعی که تصمیم بگیرد به مرکز شهر بیاید تا زمانی‌ که به خانه ا‌ش برگردد به تجربه اش ربط میدهد. اگر بتوانید نیازهایشان را پیش بینی‌ کنید ( دمای هوا یا میزان ترافیک را با آنها به اشتراک بگذارید) یا از طریق معرفی‌ مکانی جدید که تازه افتتاح شده برای صرف ناهار  تجربه‌ای که شخص احساس کند فرد مهمی‌ هست را به او بدهید چرا این کار را نکنید تا تجربه و احساساتشان را بهبود ببخشید؟

نقش‌ها و جهت یابی‌های هوشمندتر

تا کنون اپلیکیشنی مانند گوگل مپ یا Waze را در طول برگزاری یه ماراتن یا رژه باز کرده‌اید تا شما را به مسیری راهنمایی‌ کند که ترافیکی ندارد؟ ورزشگاها معمولا در هنگام برگزاری رویدادهای بزرگتر باعث مسدود شدن خیابان‌ها میشوند.Waze سیستمی ساخته است که به ورزشگاه اجازه میدهد تا بسته شدن خیابان‌ها را گزارش کند ( که روز به روز متفاوت است) و ترافیک محلی را در زمان‌های واقعی‌ کنترل کند. شهرها از همین سیستم میتواند استفاده کنند تا حمل‌و نقل عمومی و نقشه هاشان را هنگامیکه خیابانها مسدودند بهبود بخشند.

ورزشگاها متوجه شده اند که هواداران احتیاج ندارند که به آنها پی‌ دی اف دفترچه راهنمایی‌ از چیزهای که میتوانند استفاده کنند بدهند. بلکه یک اپلیکیشن آسان جهت یابی‌ میخواهند، تا بتوانند از جایی‌‌هات داگ بخرند. همچنین وقتی‌ که مسیری برای رسیدن به کاری را میخواهند ( چه پیاده باشند چه سوار ماشین)، مسیرهای ورودی در یه فروشگاه بزرگ یا ورودی یک مغازه را که درست روبروی درب پارکینگ هست را نمیخواهند. با کمک شرکتهای پیشتاز تکنولوژی ، این فضا با پشتیبانی‌ خطهای موقت اتوبوس ، غذاهای خیابانی ، جشنوارها و چیز‌های دیگر ادامه پیدا می‌کند.

پارکینگ هوشمند ، حمل‌نقل هوشمند و ترافیک هوشمند

ورزشگاههای هوشمند

ورزشگاها و برنامه‌ریزی شهری وقتی‌ بحث توسعه حمل‌و نقل و پارکینگ در میان باشد با هم ارتباط نزدیکی‌ دارند. تقریبا تمام شهرهای سراسر دنیا در یک چرخه تنزلی  ترافیک بیشتر و جای پارکینگ کمتر گرفتار هستند. و هرچه بیشتر ورزشگاها به شهرها نزدیک میشوند برای بهبود فضای پارک ، ترافیک ، حمل‌نقل و محل عبور دوچرخه یا عابران پیاده بیشتر به ارگانهای دولتی فشار می آو‌رند.

بنابرین وقتی‌ یک استادیوم طراحی میشود دیگر پذیرفتنی نیست که تاثیراتی سو که این استادیوم ها بر روی زندگی‌ شهروندان دارند را ندیده گرفت. ورزشگاها بطور خلاقانه‌ای با شهرها همکاری میکنند تا راه حال‌های جدیدی برای پارکینگ و حمل‌نقل پیدا کنند زیرا که ضروریست که در نهایت زیر ساخت‌هایشان را بهبودبخشند. این راه حل‌ها در کل شهر میتواند به کار گرفته شوند و در نهایت پارکینگهای بهتر و گزینه‌های بیشتر حمل‌نقل در کل منطقه منجر به توسعه ای برای همگان محسوب میشود. مهم است که یادمان باشد که این توسعه‌ها از طرق مختلفی‌ به غیر از سرمایه گذاریهای فراساختاری میتواند حاصل شود.

تا کنون دیدیم که چطور تکنولوژی تجربه ما از زمان‌های اوج ترافیک، بروز رسانی‌های حمل ونقل، و دسترسی‌ به پارکینگ را در طی‌ ۱۰ سال اخیر تغییر داده. وقتی‌ ردیابی دیتا و دسترسی‌ به اینترنت بهبود یابد و الحاق اطلاعات جدا از هم آسانتر شود،راه حل‌های بهتری پیدا میشود. زمانی‌ را تصور کنید که میتوانید پارکینگی را در مرکز شهر رزرو کنید که هنگامیکه شما در حال رانندگی‌ هستید بر اساس دسترسی در زمان واقعی‌ به طور خود کار به روز رسانی میشود و گاراژها میتواند از تمام ظرفیت پارکینگشان نهایت استفاده را ببرند.

باید سبز فکر کنید

یه ورزشگاه یا یک شرکت تکنولوژی برای هرگونه توسعه اساسی‌  باید برای به دست آوردن گواهی لید(LEED (رقابت کنند. شرکتها در سراسر دنیا می‌دانند که مهم است هرجای که میتوانند به نجات زمین کمک کنند گرچه ممکن است استدلال کنند که انگیزه این کار به همان اندازه که اخلاقی‌ است مالی‌ نیز هست؛ با این وجود به توسعه شهرمان برای نسل آینده کمک میکنند. زمانی‌ که هر ساختمان سبزی که جایگزین ساختمانی که جو رای الود می‌کند شود قدمی‌ کوچکی در قدم درست خواهد بود. هر شرکتی در یک تکنولوژی سرمایه‌گذاری کند یا یک تکنیک جدیدی به وجود آورد نوآوری بیشتری در این فضا ایجاد می‌کند که میتواند کل زمین رای دا بر گیرد.

امنیت

با تمام این پیشرفتها و تغیرات که در مرکز شهر نزدیک شما در حال ایجاد است،  در نظر گرفتن امنیت همیشه مهم است. بسیاری از ورزشگاها به تجهیزات امنیتی مانند دوربن‌ها و نرم‌افزارهای تشخیص چهره مجهز هستند . شهرها نیز میتوانند از این پیشرفتها استفاده کنند.  شهرهایی که دوربین یا وسایل ردیابی دیگری نصب میکنند باید مطمئن شوند که آنها را به راهکارهای امنیتی نیز متصل کرده اند. چرا تمام دوربین‌ها را به یک سیستم شناسایی چهره وصل نکنیم تا از این طریق تروریست‌ها یا مجرمان تحت تعقیب را شناسایی کنیم؟ . علاوه بر آن‌ ، آنها را به سیستمهای کنترل و حفاظت وصل کنیم تا به راحتی‌ تجهیزات خراب  گزارش   و تعمیر شوند و امنیت بازدید کنندگان را تضمین کنند.

تعریفی‌ دوباره از یک شهر چند کاربردی

ورزشگاههای هوشمند

بیست سال پیش یک شهر حداکثر میزبان دٔه جشنواره یا رژه در مرکز شهر بود. به طور مشابه، ورزشگاها تنها برای بازیها ، کنسرت‌ها و تعداد اندکی‌ از رویدادهای دیگر طراحی شده بودند. امروزه ، ورزشگهی متصل به اینترنت به مرکز شعر نزدیکتر شده و برای میزبانی ۲۰۰ رویداد در سال طراحی شده اند. این موضوع سودها و ROI را بهبود بخشیده و تاثیرات نهانی در اقتصاد محلی گذشته.. شهرها باید تمام این فضاهای چند کاربردی برای ساختن سازها در آینده در نظربگیرند.

گام بعدی چیست

میبینیم که چطور ورزشگاها با مشکلاتی ک ما در شهرمان با آنها رو به رو می‌شویم دست به گریبان هستند و در حال ساخت فضاهایی با دسترسی‌ به اینترنت بیشتر و هوشمندتر هستند. این مراکز جامعه نو ظهور پیشرفتهایی مستقیم و غیر مستقیم در هر شهری پیشنهاد میکنند و تاثیری نهانی بر روی دستیابی به چنین تکنولوژی مقرون به صرفه ای دارد که شهرهایمان  شهرهایمان قادر خواهند بود ابتکار عمل برای آینده‌ا‌ی با شهرهایی هوشمند را در دست بگیرند.

1 دیدگاه

  1. […] از فناوری اطلاعات  و ارتباطات جز جدایی ناپذیری از تجهیزات هوشمند خواهند […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *