گلخانه هوشمند

گلخانه هوشمند، آینده کشاورزی

کنترل مداوم و مستمر گلخانه ها یکی از دغدغه های اصلی صاحبان آن می باشد که به کمک فناوری اینترنت اشیاء به راحتی امکان پذیر گردیده است. گلخانه های هوشمند به کاربران اجازه می دهد که باغ های خود را به طور موثر تر مدیریت کنند، که این به معنی صرف مدت زمان و انرژی بسیار کمتری برای مراقبت آنها می باشد. گلخانه هوشمند یک محیط خود بخود تنظیم شونده با میکرو کنترل کننده آب و هوا و محیط، برای رشد مطلوب گیاه می باشد. شرایط آب و هوایی داخل گلخانه، مانند دما، رطوبت، روشنایی، رطوبت خاک به طور پیوسته توسط تجهیزات مدرن ارتباطی و سنسورهای حساس و  قدرتمند، نظارت می شود. تغییرات کوچک در این شرایط آب و هوایی باعث اقدامات خودکار می شود که این تغییرات را ارزیابی می کنند و اقدامات اصلاحی لازم را انجام می دهند، بنابراین شرایط مطلوب برای رشد گیاهان را حفظ می کنند.

معماری گلخانه هوشمند چگونه است

گلخانه هوشمند، گلخانه ای با حسگرها و فعال کننده ها می باشد که بر روی قطعات دیجیتالی برپایه یک میکرو کنترل کننده  متصل می شوند. معماری گلخانه هوشمند می تواند به سه بخش عمده تقسیم شود:

  • گلخانه ای متصل به حسگرها و فعال کننده ها
  • مرکز کنترل
  • دستگاههای تعامل با کاربر
معماری-گلخانه-هوشمند-چگونه-است

مزایای گلخانه هوشمند

حفاظت-از-گیاهان

حفاظت از گیاهان در برابر شدت دما

نوسانات دما می تواند تنها ظرف چند ساعت به گیاهانتان آسیب برساند. سیستم های کنترل از راه دور می توانند از گیاهان با ارزش در برابر نوسانات شدید دما محافظت کنند.
صرفه-جویی-در-مصرف-آب

صرفه جویی در مصرف آب

با توجه به مشکل کمبود آب در کشورمان، سیستم گلخانه هوشمند می تواند با مدیریت آب مورد استفاده، به صرفه جویی قابل توجهی در این زمینه دست یابد. همانطور که می دانید در باور عموم اینگونه قلمداد می شود که مصارف آب شهری از مهمترین علل هدر رفت و کمبود آب در کشور است، ولیکن اینگونه نیست و درصد بالایی از آب ( بیش از ۷۰% ) در بخش کشاورزی که به صورت سنتی، غیر علمی و غیر اصولی انجام می شود به هدر می رود، طی تحقیقاتی که صورت گرفته، محققان بر این عقیده هستند که صرفه جوی در مصرف آب از طرف مردم باعث صرفه جویی ۵% خواهد شد اما با ساخت گلخانه های هوشمند و زیر کشت بردن آنها می توانیم مصرف آب را از ۸۰% به ۵۰% کاهش دهیم .
همزمانی-زیر-کشت-بردن-چندین-نوع-محصول

همزمانی زیر کشت بردن چندین نوع محصول

این ویژگی گلخانه هوشمند باعث رونق کشاورزی و بهبود وضعیت آن می گردد که این نوع کشت را برای کشاورزان و باغداران بسیار مقرون به صرفه می گرداند.
تامین-نور-مورد-نیاز-در-تمام-فصول-سال

تامین نور مورد نیاز در تمام فصول سال

در باور عوام اینگونه است که کشور ما، کشوری است که از لحاظ نور خورشید با کمبودی مواجه نیستیم، اما اینگونه نمی باشد و اکثر کشاورزان در فصل زمستان با کمبود شدید نور مواجه هستند. که این مشکل نیز در گلخانه های هوشمند و با استفاده از طیفهای نوری مورد نیاز برای رشد گیاهان قابل برطرف شدن می باشد.
امکان-تولید-طبقاتی

امکان تولید طبقاتی محصول

این ویژگی، امکان استفاده بیشتر و بهینه تر از فضا را به کشاورز می دهد و هم اینکه محصولات تولید شده به دلیل حذف سموم و در امان بودن محصولات از آفات گیاهی تا حد زیادی، بسیار تمیز هستند.
افزایش-میزان-برداشت-محصول

افزایش میزان برداشت محصول

این نیز یکی از ویژگی های بسیار خوب کشت در گلخانه هوشمند می باشد که می تواند باعث شود که هزینه های اولیه برای راه اندازی گلخانه هوشمند به چشم نیاید و آن را برای کشاورز مقرون به صرفه نماید.
معماری-گلخانه-هوشمند-چگونه-است

 بهبود عملکرد گلخانه ها و کسب و کار صاحبان آنها!

یکی از مسائلی که اکثر صاحبان گلخانه با آن مواجه هستند کنترل و نظارت مستمر بر اقلیم داخلی گلخانه است و به دنبال آن مبحث گلخانه هوشمند بسیار مورد توجه قرار گرفته است. امروزه تولید کنندگان به دنبال راه حل هایی برای بهبود محصولات خود هستند. شرکت بهین مبتکران ایده قادر به طراحی و برنامه ریزی یک اتوماسیون دقیق و منحصر به فرد برای عملی شدن طرحهای گلخانه هوشمند است.

یکی از استفاده های این نوع گلخانه ها در پدیده شهر هوشمند (Smart City) بسیار به چشم می خورد و مورد استفاده قرار می گیرد.

 گلخانه هوشمند و صرفه جویی در مصرف انرژی!

با استفاده از سامانه گلخانه هوشمند بهیدو، میتوان شاهد افزایش بهره وری چشمگیری با وجود کاهش عملیات انسانی بود.

به عنوان مثال یکی از مسائل مهم برای گلخانه داران صرفه جویی در انرژی است. گلخانه داران میتوانند با استفاده از سامانه گلخانه هوشمند (Smart GreenHouse)  بهیدو این مسئله را به میزان ۳۰% کاهش دهند. طرح های ما قابل اجرا در هر اقلیمی و با هر شرایط آب و هوایی است. در نظر بگیرید که چه میزان انرژی را میتوان در فصل های مختلف ذخیره کرد و یا مدیریت انتقال محصولات از جایی به جای دیگر آسان تر خواهد بود!

میتوان در نظر داشت که به چه میزان کسب و کار شما بدون دردسرهای نیروی انسانی رونق خواهد گرفت. با استفاده از طرح های بیان شده و اتوماسیون کردن کار خود، میزان نیاز شما به استخدام کارگران و مدیران اجرایی به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

بهبود-عملکرد-گلخانه-ها-و-کسب-و-کار-صاحبان-آنها

اجزای تشکیل دهنده یک سیستم گلخانه هوشمند شامل:

 

  • انواع سنسورها که برای دریافت اطلاعات از محیط استفاده می شود
  • انواع بردهای الکترونیک مانند انواع PLC و یا بردهای مختلف برای دریافت اطلاعات، پردازش و فرمان به دستگاههای دیگر
  • انواع رله ها برای انتقال فرمان از برد به دستگاه جانبی
  • انواع نمایشگرهای LED  برای نمایش آمار و اطلاعات به کاربر
  • سامانه نرم افزاری گلخانه هوشمند بهیدو برای کنترل ورودی و فرماندهی

مشخصاتی که در یک پروژه گلخانه هوشمند قابل ارائه است شامل:

 

  • سنسورهای کنترل اقلیم محیط داخلی شامل: رطوبت، دما، گازهای گلخانه ای و نور
  • سنسورهای اندازه گیری PH و رطوبت خاک
  • سنسورهای کنترل اقلیم محیط خارجی (ایستگاه هواشناسی)شامل: رطوبت، دما، سرعت باد و شدت نور محیط خارجی
  • امکان فرماندهی به سیستم های سرمایش و گرمایش، پنجره ها و فن های دور متغیر برای تغییرات دمای داخلی
  • امکان فرماندهی به لامپ های LED و سیستم های شید برای کنترل نور داخلی
  • امکان فرماندهی به والوهای برقی و سیستم های مه پاش برای کنترل رطوبت داخلی