شهر هوشمند، شهروند هوشمند

اینترنت اشیاء در شهر هوشمند

برای اینکه بتوانیم با مفهوم شهر هوشمند بیشتر آشنا شویم و به یک درک ابتدایی از آن برسیم در ابتدا باید تعریفی از اینترنت اشیاء ارائه دهیم، زیرا پایه و اساس یک شهر هوشمند، اینترنت اشیاء می باشد. اینترنت اشیاء یا IOT ، به میلیاردها دستگاه فیزیکی در سراسر جهان اشاره دارد که در حال حاضر به اینترنت متصل شده، و به جمع آوری و به اشتراک گذاری داده ها می پردازد. با کمک پردازنده های ارزان قیمت و شبکه های بی سیم، ممکن است هر چیزی را، به عنوان مثال از یک قرص به یک هواپیما به بخشی از اینترنت اشیاء تبدیل کنید. این امر یک سطح هوشمندی دیجیتالی را به دستگاهها اضافه می کند که در غیر این صورت یک دستگاه معمولی به حساب می آیند و آنها را قادر به برقراری ارتباط بدون درگیر کردن انسان می نماید و دنیای دیجیتال و فیزیکی را در یکدیگر ادغام نمایند. بسیار خوب، حالا که تا حدودی با مفهوم اولیه اینترنت اشیاء آشنایی پیدا کردیم به ادامه موضوع این نوشتار، که شهر هوشمند بود می پردازیم.

شهر هوشمند

تعریف شهر هوشمند

شهر هوشمند شهری است که از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای افزایش بهره وری عملیاتی، به اشتراک گذاری اطلاعات با مردم و بهبود کیفیت خدمات دولتی و رفاه شهروندان استفاده می کند. ماموریت اصلی شهر هوشمند، بهینه سازی عملکرد شهرها و رونق رشد اقتصادی است و در حال بهبود کیفیت زندگی شهروندان خود با استفاده از فناوری های هوشمند و تجزیه و تحلیل داده ها است.

شهرها داری زیرساخت یا سرمایه فیزیکی  هستند و در عین حال به دانش ارتباطی یا زیرساخت اجتماعی که به آن سرمایه فکری هم می‌گویند احتیاج دارند. سرمایه فکری در جهان معاصر برای رقابت شهرها با یکدیگر یک عامل تعیین کننده به حساب می‌آید و به همین خاطر است که شهر هوشمند (Smart City) به تدریج به عنوان یک مفهوم مهم و یک ابزار راهبردی در روند ضرورت‌های تولید مدرن شهری مطرح شده است. شهر هوشمند برخاسته از اینترنت اشیا و توجه به تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی است. این نوع شهرها به خاطر توجهی که به سرمایه‌های زیست محیطی و اجتماعی دارند؛ این روزها به ادبیات بازاریابی هم پیوسته‌اند.

ملاحظات شهر هوشمند

آیا شما هم فکر می‌کنید شهرها، اکنون شلوغ هستند؟ اگر اینطور فکر می‌کنید باید این را بدانید که پیش بینی شده تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۵ میلیارد نفر از ساکنان زمین در شهرها زندگی خواهند کرد. حال با این شرایط چه باید کرد؟ بهتر است، پیش از آن‌که به چنین جمعیتی برسیم، شهرها را آماده پذیرش این خیل جمعیت کنیم. به عبارتی، شهرها باید مدرن، به روز و هوشمندتر شوند تا پاسخگوی نیاز‌های فراوان این جمعیت شوند. بعضی‌ها فکر می‌کنند با افزایش برج‌ها و آسمان خراش‌های زیبا و یا راه‌ ‌سازی‌های متعدد می‌توان، ظاهری مدرن به یک شهر بدهند، غافل از اینکه در دنیای مدرن امروزی، شهر باید مجهز به شالوده‌ها و سیستم‌های متعدد هوشمند باشد تا بتوان آن را مدرن و امروزی نامید.

ملاحظات شهر هوشمند

نگاهی بر مزایای یک شهر هوشمند

شهرهای هوشمند، تنها رویایی در آینده نیستند بلکه به یمن راه حل های نوآورانه اینترنت اشیاء، بسیاری از آنها در حال حاضر فعال و به سرعت در حال گسترش هستند. شهروندان با استفاده از دستگاه های تلفن های همراه هوشمند، به اتومبیل ها و خانه ها متصل شده و با استفاده از اکوسیستم های شهر هوشمند، با انواع روش های مختلف ارتباط برقرار می کنند. جفت کردن دستگاه ها و داده ها با زیرساخت های فیزیکی و خدمات شهر، می تواند هزینه ها را کاهش دهد و پایداری را بهبود بخشد. در شهرهای هوشمند می توان توزیع انرژی را بهبود بخشید، جمع آوری زباله را ساده تر نمود، موجب کاهش تراکم ترافیک و حتی بهبود کیفیت هوا با کمک  اینترنت اشیاء گردید. به عنوان مثال، اتصال چراغ های راهنمایی و رانندگی که داده ها را از سنسورها دریافت می کنند و سرعت نور و زمانبندی ماشینها را برای واکنش نشان دادن به زمان واقعی ترافیک و در نتیجه کاهش ترافیک جاده ها و خیابان ها تنظیم می کنند. اتومبیل های متصل می توانند با مترهای پارکینگ و جایگاه های شارژ EV و هدایت کننده رانندگان به نزدیکترین نقطه قابل دسترس، ارتباط برقرار کنند.

قوطی های زباله هوشمند به طور خودکار داده ها را به شرکت های مدیریت پسماند ارسال می کنند و در صورت نیاز یک جدول زمانبندی در مقابل یک برنامه پیش برنامه ریزی شده قرار می دهند. و تلفن های هوشمند شهروندان، حکم مجوز و کارت شناسایی برای دارنده خود دارند که این امر، سرعت و تسهیل در خدمات رسانی دولتی را افزایش می دهد. به صورت یکجا، این فناوری های شهر هوشمند، همانند بهینه سازی زیرساخت ها، پویایی، خدمات عمومی و رفاهی سودمندی هستند.

چرا ما به شهرهای هوشمند نیاز داریم؟

شهرنشینی پدیده ای پایان ناپذیر است. با گسترش روز افزون شهرها و تمرکز تمام امکانات رفاهی و اجتماعی در شهرها، اکثر کسانی که در روستاها و مناطق حاشیه ای زندگی می کنند به مرور زمان و به خودی خود به شهر ها رانده می شوند. امروزه ۵۴ درصد از مردم جهان در شهرهای مختلف زندگی می کنند و انتظار می رود که تا سال ۲۰۵۰ این تعداد،به ۶۶ درصد برسد. به طور کلی همراه با رشد جمعیت، شهرنشینی در طول سه دهه آینده، ۲٫۵ میلیارد نفر دیگر را به شهرها اضافه خواهد کرد. پایداری زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی ضروری است که با این گسترش سریع که منابع مالی شهرهایمان را تامین می کند، هماهنگ شود. خوشبختانه بیش از ۱۹۰ کشور در مورد اهداف رشد پایدار توافق کرده اند که فناوری شهر هوشمند، برای موفقیت و رسیدن به این اهداف از مهمترین موارد این نشست بوده است.

چرا-ما-به-شهر-هوشمند-نیاز-داریم

شهر هوشمند و شش معیار اصلی زندگی هوشمند

در شهرهای که براساس زیرساخت‌های زندگی الکترونیک طراحی می‌شود نیازهای افراد به روشی هوشمندانه و با استفاده از آخرین فناوری های روز دنیا تامین می شود. اگرچه زیرساخت‌های فیزیکی از مهم ترین و ضروری ترین نیازهای توسعه زندگی شهرنشینی است، اما این روزها شهرها بیش از پیش به ابزارهای ارتباطی مبتنی بر فناوری های روز دنیا نیاز دارند. محیط زندگی هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل و نقل هوشمند، زندگی هوشمند و از همه مهم تر شهروندان هوشمند از معیارهای اصلی شهرهای هوشمند آینده است. امروزه چه بخواهیم و چه نخواهیم زندگی ما براساس ادبیاتی از جنس فناوری تعریف تازه ای پیدا کرده است. بطورکلی شهر هوشمند در دنیای معاصر به شهری گفته می‌شود که داری شش معیار اصلی زندگی هوشمند جدید است:
محیط-هوشمند
محیط هوشمند (smart environment)
جابجایی-یا-حمل-نقل-هوشمند
جابجایی یا حمل نقل هوشمند (smart mobility)
اقتصاد-هوشمند
اقتصاد هوشمند (smart economy)
حکمرانی-هوشمند
حکمرانی هوشمند (smart governance)
زندگی-هوشمند
زندگی هوشمند (smart living)
مردم-هوشمند
مردم هوشمند (smart people)
چهار-عنصر-اساسی-برای-اطمینان-از-شهرهوشمند-موفق

چهار عنصر اساسی برای اطمینان از شهرهوشمند موفق

علاوه بر فاکتورهایی همچون مردم، منازل، تجارت و زیرساخت های شهری مرسوم، چهار عنصر اساسی وجود دارند که برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن شهر هوشمند ضروری است، این چهار عنصر عبارتند از:

  1. اتصال بی سیم فراگیر
  2. داده های باز
  3. امنیت، به این معنی که شما می توانید به آن اعتماد کنید
  4. طرح های کسب درآمد انعطاف پذیر

افزایش شهرهای هوشمند در دنیا

شاید تصور کنید نوید زندگی در این شهرها اندکی دور از ذهن است، اما در سال های اخیر بیش از ۴۰۰ شهر و شهرک هوشمند در نقاط مختلف در سطح دنیا ساخته شده است و روز به روز به تعداد افرادی که قصد دارند زندگی در شهرهای هوشمند را تجربه کنند افزوده می شود. مونترال، شیکاگو، پورتلند، ونکوور، سانتاندر در اسپانیا، وین اتریش و تورنتو آمریکای شمالی تنها نمونه ای از شهرهای هوشمند دنیا هستند. شما می توانید در ادامه یک خانه هوشمند را در مقاله دیگر ما به عنوان”مزایای یک خانه هوشمند” را مطالعه فرمایید.

در جدیدترین خدمات شرکت بهیدو در حوزه شهرهای هوشمند به طراحی سامانه پارکینگ های هوشمند متصل به هم در حال آماده سازی می باشد که به زودی این پروژه نهایی خواهد شد.

افزایش-شهرهای-هوشمند-در-دنیا

در صورتی که تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه پروژه های مرتبط با شهر هوشمند دارید، می توانید با شرکت بهین مبتکران ایده تماس بگیرید و از راهنمایی کارشناسان ما در این زمینه بهره مند گردید.