زبان های برنامه نویسی اینترنت اشیا

زبان های برنامه نویسی

پروژه هایی که در اینترنت اشیا قابل پیاده سازی هستند بسیاری از دانشجویان و افراد مبتدی را جذب میکند. توانایی که آنها را قادر میسازد تا دستگاه های متفاوت را برای راحت سازی زندگی انسان به هم متصل کنند که این خود یک ویژیگی خارق العاده محسوب میشود. برای هر پروژه ای که در حوزه اینترنت اشیا انجام میگیرد انتخاب مناسب سخت افزار و نرم افزار بسیار مهم و اساسی است. همان طور که انتخاب سخت افزار بسیار مهم و اساسی است، انتخاب برنامه و نرم افزار هم چندان کار ساده ای نیست. در این قسمت ما 10 زبان برنامه نویسی که شما میتوانید برای برنامه نویسی نرم افزار دستگاه خود انتخاب کنید را معرفی میکنیم :

  • C

هر برنامه نویسی در ابتدا زبان C را برای انجام پروژه های خود انتخاب میکند باید این نکته را مد نظر داشت که این زبان همچنان هم میتواند برای بسیاری از سیستم عامل ها پاسخگو باشد. اگر شما با این زبان آشنایی دارید پس شانس بیشتری برای یادگیری برنامه نویسی اینترنت اشیا دارید. ولی اگر هم چز کسانی هستید که از این زبان اطلاعات کافی را ندارید الان زمان یادگیری ان است که البته کار مشکلی هم نیست.

تنها نکته منفی که درمورد این زبان وجود دارد محیط گرافیکی ان است.که باعث میشود رابط ضعیفی برای کاربر باشد.

زبان های برنامه نویسی

  • C++

این زبان را میتوان توسعه یافته زبان C دانست. به طوری که کلاس هاو داده های آن گسترش یافته است. که ان را به یک زبان خوب برای برنامه نویسی اینترنت اشیا تبدیل کرد. حتی بعد از 30 سال که توسعه یافته است، این زبان همچنان یکی از انتخاب های اولیه برای برنامه نویسان است.

زبان های برنامه نویسی

  • Python

زبان برنامه نوسیی پایتون را میتوان یکی از رقیب های اصلی دیگر زبان ها دانست. در حال حاضر این زبان به طور گسترده برای توسعه وب سایت ها انتخاب میشود. انعطاف پذیری بالای این زبان، ان را برای پروژه های اینترنت اشیا مناسب ساخته است. از دیدگاه برنامه نویسان خوانایی بالای این زبان آن را برای گروه های برنامه نویسی مناسب ساخته است. اگر شما تا کنون برای درک برنامه ی شخص دیگری تلاش کرده باشید و آن را با کد پایتون مقایسه کرده باشید متوجه خوانایی و جمع و جور بودن این کد خواهید شد. با به کار گیری این زبان برای برنامه های اینترنت اشیا شما قادر به دریافت ، کنترل و پاسخ دهی به داده ها را خواهید داشت. بدون شک Python زبان بسیار قوی برای پروژه های اینترنت اشیا محسوب میشود.

زبان های برنامه نویسی

  • Java

 

زبان های C و C++ برای کنترل سخت افزار بسیار مناسب بودند ولی آنها برای سخت افزار های خاصی ارائه شدند. اما زبان شی گرا  با کامپایلری با سخت افزار ساده ای ارائه شد که کاربران میتوانستند با استفاده از کتابخانه های پشتیبان کنترل سخت افزار را به عهده داشته باشند. علاوه بر این پیدا کردن برنامه نویس زبان Java که دارای مهارت های عالی باشد این روزها کار مشکلی نسیت. تنها نکته ای که هنگام استفاده از این زبان باید مد نظر داشته باشید این است که پلت فرمی که برای اینترنت اشیا در نظر گرفته اید باید  زبان Java را پشتیبانی کند و کتابخانه های پشتیبان سخت افزار آن امکان کنترل در هر زمان را برای شما فراهم کند.

زبان های برنامه نویسی

 

  • Javascript

با وجود اینکه اسم دو زبان Javascript و Java به هم شباهت دارد ولی این دو زبان به جز چند کتابخانه ی مشترک هیچ نقطه مشترک دیگری ندارند. به عنوان یک زبان برنامه نویسی این زبان برای برنامه کاربردی تحت ب در نظر گرفته شده است. اگر پروژه اینترنت اشیا شما به استفاده از وب مربوط میشود مانند جمع آوری داده از سنسورهای Raspberry Pi ، این زبان میتواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

زبان های برنامه نویسی

  • Go

با توجه به طراحی و گسترش گوگل، زبان Go بسار به زبان C شبیه است ولی با این حال این زبان از زبان C برتر است. پروژه اینترنت اشیا از یک سری سنسورها و محرک ها تشکیل شده است که با استفاده از زبان Go میتوان داده ها را جمع آوری کرد و آنها را به اجزای مختلف ارسال کرد. یکی از مهمترین قابلیت های این زبان این است که به شما اجازه میدهد به طور همزمان از طریق کانال های مختلف داده ها را ارسال، دریافت و پردازش کنید. البته این قابلیت خوب گاهی اوقات باعث بروز مشکل و خطا میشود. اگر برنامه نویس به اندازه کافی ماهر نباشد باعث از بین رفتن اطلاعات و یا از بین رفتن هماهنگی میشود. وجود کانال های ارتباطی مختلف شانس دریافت خطا را افزایش میدهد!

زبان های برنامه نویسی اینترنت اشیا

  • Rust

موزیلا زبان Rust را گسترش داد که میتوان آن را به عنوان یک زبان open source  در نظر گرفت. میتوان این زبان را به عنوان یک همتای رقیب برای زبان Go در نظر گرفت که برای مشکل های این زبان راه حل هایی ارائه می دهد. زمانی که یک کانال در زبان Go راهی برای به اشتراک گذاشتن داده ها به صورت طبیعی ندارد باعث می شود که داده ها مانند قرار گرفتن در یک مسابقه عمل کنند! به این معنا که داده ها به صورت متقابل با هم رفتار کرده و این باعث از کنترل خارج شدن سیستم میگردد. در زبان Rust توابع داخلی در نظر گرفته شده است تا این شرایط را از بین ببرد و همین عامل باعث شده است که این زبان دارای برتری نسبت به زبان Go داشته باشد.

برای توسع برنامه و پروژه اینترنت اشیا میتوان از این زبان قدرتمند استفاده کرد. برخی از پروژه های قدرت که دارای

اهمیت بالایی هستند نیاز است که با این زبان انجام پذیرند.

زبان های برنامه نویسی

  • Parasail

اگر شما پروژه اینترنت اشیا خود را با پردازش های موازی در نطر گرفته این زبان می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. قبل از اینکه شما برنامه نویسی پروژه اینترنت اشیا خود را آغاز کنید نیاز است که با مفاهیم برنامه نویسی همزمان و موازی اشنایی داشته باشید. ترکیب این زبان شبیه زبان های C#  و Java و Paython  است و یک زبان شی گرا است.

زبان های برنامه نویسی

  • B#

بیشتر زبان هایی که تا این جا بررسی شدنه اند برای پروژه گسترش یافته همراه با سیستم های بزرگ است و نه برای برنامه نویسی در مقیاس کوچک. بسیاری از این زبان ها به اجبار برای برآورده شدن نیازهای  پروژه های اینترنت اشیا تقلیل یافته اند. زبان B# به عنوان زبان موثر برای برنامه نویسی در سایز کوچک کاربرد دارد. این زبان برای همه سیستم ها به شرط اینکه دارای سیستم EVM باشند قابل اجرا است. EVM یک سیستم است که این زبان را پشتیبانی میکند. EVM تنها 24K از فضای مموری را اشغال میکند که همین موضوع ان را برای سیستم هایی با حافظه کم مناسب میکند.

اگر شما ارتقا و گسترش این پروژه خود را در نظر دارید پیچیدگی آن در حد Raspberry Pi  نیست به راحتی میتوانید از این زبان استفاده کنید.

زبان های برنامه نویسی

  • Assembler

این زبان گزینه مناسبی است برای شما زمانی که برنامه خود را به صورت جمع و جوری داشته باشید. اساس کار اکثر ماشین های برنامه نویسی این زبان است چرا که کدها را به بهینه ترین حالت ممکن در می اورد. تنها نکته ای که برای این زبان وجود دارد این است که زمانی که شما از این زبان استفاده میکنید همه چیز به خود شما بستگی دارد و شما نمیتوانید از هیچ منبع خارجی دیگری برای برنامه نویسی خود استفاده کیند. ممکن است که شما با استفاده از این زبان برنامه خود را به صورت بهینه داشته باشید ولی اگر شما اطلاعات کافی از منابع قدرت و فضای برنامه نویسی داشته باشید بهتر است که از زبان های به روز برای برنامه نویسی استفاده کیند.

زبان های برنامه نویسی

منبع : http://iothing.ir

6 دیدگاه ها

  1. […] مورد نیاز اینترنت اشیا را در مقاله دیگر ما به عنوان”زبان های برنامه نویسی اینترنت اشیا” در ادامه مطالعه […]

  2. […] مورد نیاز اینترنت اشیا را در مقاله دیگر ما به عنوان”زبان های برنامه نویسی اینترنت اشیا” در ادامه مطالعه […]

  3. […] مورد نیاز اینترنت اشیا را در مقاله دیگر ما به عنوان”زبان های برنامه نویسی اینترنت اشیا” در ادامه مطالعه […]

  4. […]   .شما می توانید در ادامه مقاله دیگر ما را به عنوان”زبان برنامه نویسی اینترنت اشیا” را در ادامه مطالعه […]

  5. […] می توانید در ادامه مقاله دیگر ما را به عنوان “زبان برنامه نویسی اینترنت اشیا” را در ادامه مطالعه […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *