تکنولوژی IoT در نگهداری از سالمندان

تکنولوژی IoT در نگهداری از سالمندان

اینترنت اشیا به سرعت در حال فراگیر شدن در همه ی بخش ها همچون شهرها، بیمارستان ها، گلخانه ها ( گلخانه هوشمند / اینترنت اشیا گلخانه )، صنایع ، ساختمان  ها ؛ حمل و نقل و غیره است. راه حل های IoT  همچنین مراقبت از سالمندان را نیز آسان تر کرده و افراد مسن را قادر می سازد که مستقل زندگی کنند. بنابراین این روزها تکنولوژی IoT در نگهداری از سالمندان پیشگام بوده و پتانسیل بالایی در حفظ استقلال آنها دارد.

با افزایش جمعیت سالمندان و اتصال بیشتر به تکنولوژی Iot، راه حل های اینترنت اشیاء (IoT) به کمک این جمعیت در سراسر جهان آمده و بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. در ادامه به راه حل های تکنولوژی IoT در نگهداری از سالمندان می پردازیم.

شما همچنین می توانید جدیدترین مقاله ها را در زمینه اینترنت اشیا (ساختمان هوشمند ، حمل و نقل هوشمند ، صنایع هوشمند ، گلخانه هوشمند / اینترنت اشیا گلخانه و … ) از این سایت دنبال کنید.

راه حل های تکنولوژی IoT در نگهداری از سالمندان

صنعت اینترنت اشیا یکی از هیجان انگیزترین تحولات را در چند دهه گذشته برای راحتی زندگی سالمندان داشته است. با افزایش جمعیت سالمندان، راه حل های اینترنت اشیا که به بهبود کیفیت زندگی سالمندان کمک می کند و باعث می شود تا آنها مستقل تر زندگی کنند، اهمیت بیشتری از قبل پیدا کرده است.

راه حل های تکنولوژی IoT در نگهداری از سالمندان ، این افراد را قادر می سازد که مستقل تر زندگی کنند. دیدن راه حل هایی که از پتانسیل لازم برای نگهداری از این افراد برخوردار است و تا حد زیادی به سالمندان در حفظ استقلالشان کمک می کند، بسیار هیجان انگیز خواهد بود! در اینجا به معرفی کاربردی ترین آنها می پردازیم.

  • سنسورهای حرکتی هوشمند برای سالمندان

سنسورهای حرکتی هوشمند باعث می شود مراقبین بتوانند سالمندان را ایمن نگه دارند. همانطور که از نامش پیداست ، یک سنسور حرکت هوشمند حرکت را در هر مکانی که فرد قرار دارد تشخیص می دهد و سپس سیگنالی را به صورت بی سیم به دستگاه گیرنده از راه دور متصل می فرستد و به مراقب اطلاع می دهد که یک سالمند از تختخواب خود خارج می شود، به طرف در می آید و یا به هر ناحیه ای دسترسی دارد.

سنسورهای حرکتی هوشمند باعث می شود مراقبین بتوانند از افراد مسن بدون نیاز به اینکه به آنها نزدیک شوند مراقبت کنند. همچنین از سنسورهای حرکتی هوشمند می توان برای حفظ امنیت سالمندان نیز استفاده کرد و در صورت به خطر افتادن جان و مال این افراد فورا به سازمان های ذیربط اطلاع داد.

 

تکنولوژی IoT در نگهداری از سالمندان

  • روبات های تمیز کننده ی هوشمند

برخی از کارهای روزمره زندگی که برای بزرگسالان آسان به نظر می رسد، می تواند برای سالمندان ، به ویژه کسانی که با بیماری ها روبرو هستند ، کار دشواری باشد. تمیز کردن خانه یکی از کارهایی است که می تواند برای شخصی که بسیار ضعیف است و نمی تواند از رختخواب بلند شود ، کار دشوار و حتی غیر ممکنی باشد.

اما خوشبختانه ، روبات های نظافتی هوشمندی مانند Roomba وجود دارند که می توانند خانه سالمندان را تمیز نگه دارند بدون اینکه آنها هیچ فعالیتی انجام دهند. یک روبات تمیز کننده هوشمند مجموعه ای از دستورالعمل های برنامه ریزی شده را همراه با هوش داخلی خود دنبال می کند تا مسیرهای نظافت را ترسیم کند ، آنها را در حافظه خود ذخیره کند و سپس از آنها برای کارهای نظافت روزانه استفاده کند.

این دستگاه به انواع سنسورهای داخلی – از جمله سنسور لمسی ، سنسور فوتوسل ، سنسور مادون قرمز و سنسور پیزوالکتریک متکی است تا بداند کدام قسمت های خانه نیاز به تمیز کردن دارند و از برخورد به موانع در حین کار جلوگیری نماید. آخرین تکنولوژی به کار رفته در روبات های Roomba همچنین دارای اتصال Wi-Fi هستند که به شما امکان می دهد آنها را با استفاده از یک برنامه تلفن هوشمند به راحتی برنامه ریزی کنید.

  • فناوری بهداشتی پوشیدنی هوشمند

مراقبت های بهداشتی یکی از امیدوار کننده ترین راه حل ها و برنامه های تکنولوژی IoT در نگهداری از سالمندان است. از جمله وسایل پزشکی هوشمند جدید برای سالمندان، حسگرهای زیستی هستند. حسگرهای زیستی وسایلی پوشیدنی هستند که به مراقبین اجازه می دهند در حین حرکت افراد مسن، داده های کلیدی در مورد سلامت آنها همچون درجه حرارت بدن، تعداد تنفس، ضربان قلب و موارد دیگر را کنترل کنند.

اینترنت اشیا در بخش مراقبت از سالمندان

این دستگاه ها به طور خودکار چنین داده هایی را در زمان واقعی با پزشک یا مراقبین افراد مسن به اشتراک می گذارند. حسگرهای زیستی نظارت از راه دور را آسان تر کرده و حتی می توانند در برخی موارد نجات دهنده زندگی افراد باشند. به عنوان مثال، آنها می توانند در صورت بروز حمله ی قلبی در فرد مسن، فورا به مراقبین یا فوریت های پزشکی هشدارهای لازم را ارسال کنند و به آنها اجازه دهند قبل از اینکه دیر شود اقدامات لازم و موثری را برای نجات جان فرد انجام دهند.

چگونه فناوری اینترنت اشیا می تواند استقلال را برای افراد مسن ایجاد کند؟

برای پاسخ به این سوال به شرح یک کابرد از دستگاه های اینترنت اشیا در استقلال افراد مسن می پردازیم. به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، زمین خوردن علت اصلی صدمات جدی و مرگ و میر در میان افراد مسن است. به تازگی دستگاهی طراحی و ساخته شده است که می تواند به شکل آویز توسط کاربر همیشه پوشیده شود و در صورت افتادن، قادر است فورا به صورت خودکار با مرکز خدمات اورژانس تماس بگیرد.

البته خبر خوب دیگر این است که تعدادی راه حل های تکنولوژیکی در حال ظهور هستند که موانع موجود بر سر راه زندگی راحت و مستقل برای افراد مسن را برطرف می سازند.

شما می توانید جدیدترین مقاله ها در زمینه اینترنت اشیا را (ساختمان هوشمند، حمل و نقل هوشمند ، صنایع هوشمند ، اینترنت اشیا گلخانه / گلخانه هوشمند و … ) از این سایت دنبال کنید.

منابع:

https://intelligentproduct.solutions/guest-post/iot-senior-care-technology/

https://www.iotforall.com/iot-solutions-that-improve-senior-care

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *