تفاوت اینترنت اشیا (IoT) با اینترنت همه چیز (IoE)

تفاوت اینترنت اشیا (IoT) با اینترنت همه چیز (IoE)

آیا واقعاً بین اینترنت اشیا (IoT) و اینترنت همه چیز (IoE) تفاوتی وجود دارد؟ برخی معتقدند که IoE همان فناوری IoT است و از هر دو اصطلاح به جای یکدیگر استفاده می کنند، اما این اشتباه است و نباید تفاوت اینترنت اشیا (IoT) با اینترنت همه چیز (IoE) را نادیده گرفت.

این دو مفهوم در واقع  بسیار شبیه به هم هستند، اما یکسان نمی باشند. از آنجا که اکنون استفاده از راه حل های اینترنت اشیا در گلخانه هوشمند ، ساختمان هوشمند ، حمل و نقل هوشمند ، صنایع هوشمند و غیره به امری عادی تبدیل شده است، درک تفاوت اینترنت اشیا (IoT) با اینترنت همه چیز (IoE) و چگونگی ارتباط این دو اصطلاح با یکدیگر مهم است. در ادامه به این تفاوت بیشتر می پردازیم. با ما همراه باشید.

  • اینترنت اشیا (IoT) چیست؟

در حال حاضر اینترنت اشیا به طور گسترده ای برای اشاره به تعداد بی شماری از دستگاه های متصل به اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد که بدون مشارکت افراد، داده ها را با یکدیگر به اشتراک می گذارند. این فناوری به عنوان فناوری ارتباطی ماشین به ماشین (M2M) نیز شناخته می شود. اینترنت اشیا شامل اشیا متصل به یکدیگر در زندگی روزمره است. این فناوری شامل سخت افزارهایی مانند ساعت های هوشمند، لپ تاپ ها، رایانه ها و همچنین دستگاه های مختلف هوشمند مانند بلندگوهای هوشمند، دستیارهای خانگی، ترموستات های هوشمند و غیره است که به اینترنت یا شبکه محلی متصل هستند و می توانند با یکدیگر تبادل اطلاعات کنند.

به این ترتیب اینترنت اشیا اصطلاحی است که برای توصیف ارتباط بین اشیا در روزمره استفاده می شود. اما اینترنت همه چیز (IoE) اصطلاحی گسترده تر است که اینترنت اشیا را همراه با چهار عنصر اصلی، یعنی داده ها، افراد، اشیا و فرآیندها در بر می گیرد. اگرچه به نظر می رسد هر دو این اصطلاحات به یک فناوری شباهت دارند، اما تفاوت اینترنت اشیا (IoT) با اینترنت همه چیز (IoE) نباید نادیده گرفته شود. اینترنت اشیا فقط زیر مجموعه ی کوچکی از اینترنت همه چیز است. در واقع تعریف اینترنت اشیا با پیشرفت فن آوری در حال گسترش است و در نهایت با اینترنت همه چیز جایگزین می شود.

  • اینترنت همه چیز (IoE) چیست؟

اصطلاح “اینترنت همه چیز” نسبتاً جدید است، به همین دلیل کاربرد آن ممکن است باعث سردرگمی شود. تحلیل گران فناوری و بنگاه های تحقیقاتی اغلب IoE را به عنوان مرحله بعدی اینترنت اشیا می دانند. در واقع اصطلاح “اینترنت همه چیز یا IoE ” ، چندین سال است که به منظور ارائه دید گسترده تری از اتصال به اینترنت مطرح شده است.

منابع متعددی بیان می کنند که این اصطلاح توسط سیسکو ابداع گردیده است، اما خود شرکت این اطلاعات را تکذیب می کند. آنها ادعا می کنند که چندین شرکت فناوری، از جمله گارتنر و کوالکام ، تقریباً همزمان با سیسکو شروع به استفاده از آن ترکیب کلمه کرده اند. IoE توسعه یافته اینترنت اشیا است و اصطلاحی است که به محصولات و دستگاه های مصرفی اشاره دارد که به اینترنت متصل می شوند و دارای ویژگی های دیجیتالی گسترده هستند.

این یک اکوسیستم کامل است که در آن همه چیز بهم پیوسته است. بنابراین، IoE مفهوم گسترده تری است که نه تنها ارتباطات ماشین به ماشین (M2M) بلکه ارتباطات مردم با ماشین (P2M) و ارتباطات مردم با مردم (P2P) را نیز از طریق این فناوری در بر می گیرد.

سیسکو اینترنت همه چیز را چنین تعریف می کند: “اتصال هوشمند افراد ، فرآیند ها، داده ها و اشیاء.” این مجموعه فوق العاده اینترنت اشیا است زیرا شامل همه چیزهای موجود در اینترنت اشیا به همراه چهار عنصر اصلی است. چهار عنصر اصلی اینترنت همه چیز عبارتند از:

چهار عنصر اصلی اینترنت همه چیز (IoE) کدام اند؟

افراد : افراد گره های انتهایی متصل به اینترنت هستند.

– فرایندها : فرایندها اطمینان حاصل می کنند که اطلاعات صحیح برای شخص مناسب ارسال می شود.

– داده ها : داده های خام مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند و می توانند در تقویت راه حل ها کمک کنند.

اشیا : اشیا در واقع دستگاه هایی هستند که با حسگرهایی جاسازی شده اند که داده تولید می کند.

به این ترتیب اینترنت همه چیز برای توصیف یک سیستم پیچیده تر به ارتباطات ماشین به ماشین در اینترنت اشیا متکی است. اما علاوه بر آن شامل افراد و فرایندها نیز می باشد. اینترنت همه چیز بر اساس این ایده است که در آینده ، همه چیز به یکدیگر متصل می شوند و ارتباطات اینترنتی تنها محدود به تعداد انگشت شماری دستگاه نیست.

در آینده  با دسترسی به داده های بیشتر و فرصت های گسترده شبکه ، ماشین آلات هوشمندتر می شوند؛ اینترنت همه ی برنامه ها شامل عناصری مانند سنسورها و رابط های مورد استفاده برای وسایل از راه دور و همچنین دستگاه های تلفن همراه باهوش تر و اتصال بهتر را شامل می شود و سیستم های یادگیری ماشین صنعتی و انواع دیگر سخت افزارها نیز بیشتر از همیشه خودکار می شوند.

اینترنت اشیا به عنوان یک عنصر سازنده برای گسترش اینترنت همه چیز به شمار می رود. اینترنت همه چیز قرار است جایگزین اینترنت اشیا شود، زیرا دستگاه های بیشتری به یک دیگر متصل می شوند و با سخت افزارهای هوشمند مانند سنسورها و نرم افزارها از جمله یادگیری ماشین و هوش مصنوعی جاسازی می شوند.

تفاوت اینترنت اشیا (IoT) با اینترنت همه چیز (IoE) چیست؟

  • اینترنت اشیا فقط بر روی اشیا فیزیکی تمرکز دارد.
  • IoE شامل چهار مولفه (اشیا ، فرایندها ، داده ها و افراد) است.

اینترنت اشیا ، در حقیقت ارتباط متقابل اشیا فیزیکی است که داده ها را ارسال و دریافت می کنند؛ در حالی که اینترنت همه چیز اصطلاح گسترده تری است که به غیر از اینترنت اشیا، بسیاری از فناوری ها و افراد به عنوان گره های انتهایی، شامل آن هستند.

منبع: https://www.sam-solutions.com/blog/what-is-internet-of-everything-ioe/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *