اینترنت اشیا در زنجیره تامین

اینترنت اشیا در زنجیره تامین

اینترنت اشیا علاوه بر اینکه یک فناوری انقلابی برای همه صنعت هاست؛ توانایی بالقوه خود را در فرآیندهایی مانند زنجیره تأمین نیز نشان داده است. برنامه های کاربردی مدیریت، پیش بینی و نظارت به مدیران کمک می کند تا بهره وری عملیاتی توزیع شرکت خود را بهبود بخشیده و شفافیت را در تصمیم گیری های خود افزایش دهند. بنابراین بیش از همیشه مزایای استفاده از اینترنت اشیا در زنجیره تامین نمایان شده است.

چرا که طیف وسیعی از برنامه های اینترنت اشیا در مدیریت زنجیره تأمین استفاده می شود. این امر ردیابی و نظارت بر کالاها را تسهیل کرده و شفافیت بیشتری در روند ارتباطات و برنامه ریزی ها ایجاد می کند. تمام زمینه های فرآیند پیچیده زنجیره تامین را می توان با اینترنت اشیا بهبود بخشید. در این مقاله، در مورد تأثیر IoT در زنجیره تأمین بیشتر توضیح خواهیم داد.

اینترنت اشیا و زنجیره تامین

پیگیری و نظارت برخی از اهداف اصلی استقرار اینترنت اشیا در مدیریت زنجیره تأمین است. این فناوری به مدیران انبار و ناوگان امکان می دهد تا محموله و موجودی خود را پیگیری کنند. با این وجود ، اینترنت اشیا بیشتر از این برای زنجیره تامین پتانسیل دارد. در اینجا دلایل بیشتری برای استفاده از اینترنت اشیا در SCM آورده شده است:

  • ردیابی موقعیت مکانی محموله ها در زمان واقعی

اینترنت اشیا جریان منسجمی از داده ها را در زمان واقعی در مورد موقعیت محصول و محیط حمل و نقل به مدیران ارائه می دهد. به این ترتیب اگر کالا در مسیر نامناسب حمل شود و بتوانید بر تحویل کالاهای آماده و مواد اولیه نظارت داشته باشید، به شما هشدار داده می شود.

  • نظارت بر وضعیت ذخیره سازی محصول در زمان حمل و نقل

به لطف حسگرهای محیطی، مدیران می توانند شرایط حمل و نقل را ردیابی کرده و به طور فعالانه به تغییرات پاسخ دهند. به عنوان مثال، یکی از رایج ترین راه حل های اینترنت اشیا در زنجیره تامین، نمایش اطلاعات مربوط به دمای داخل خودرو، فشار، رطوبت و سایر عواملی را که می تواند یکپارچگی محصول را به خطر بیاندازد. همچنین می توان این شرایط را به صورت خودکار تنظیم کرد.

  • پیش بینی حرکت و ورود محصول

مدیران از دستگاه های اینترنت اشیا و سیستم های تجزیه و تحلیل داده برای بهبود کیفیت تصمیم گیری و افزایش دقت پیش بینی های تحویل استفاده می کنند. به لطف ردیابی در زمان واقعی، شرکت ها قادر به نظارت بر کالاها در هنگام حمل و نقل و پیش بینی تحویل و همچنین پیش بینی و کاهش خطرات مرتبط با تأخیر هستند.

  • قرار دادن کالاها در انبار مربوطه

یکپارچه سازی سیستم های مدیریت زنجیره تامین مبتنی بر اینترنت اشیا از مهم ترین روندهای فناوری در انبار است. مزایای آن از افزایش کارایی فرآیندهای انبار گرفته تا مدیریت بهتر موجودی کالا و ایمنی کارکنان را شامل می شود. به عنوان مثال به لطف ردیاب های مکان در زمان واقعی، کارمندان در محل به راحتی می توانند کالاها را پیدا کنند و به راهروی دقیق یک محصول خاص سریع تر برسند. در این حالت ، اینترنت اشیا گردش کار و عملکرد یکپارچه را امکان پذیر می کند که دستیابی به آن در غیر این صورت غیرممکن است. علاوه بر این ، اینترنت اشیا همراه با هوش مصنوعی انبار را به طور کامل اتوماسیون می کند.

  • بهبود برنامه ریزی های احتمالی

اینترنت اشیا و تجزیه و تحلیل داده ها به مدیران زنجیره تامین کمک می کند تا با در نظر گرفتن ترافیک وآب و هوا، برای حوادث احتمالی و یا سایر وقایع ایجادکننده تأخیر در مسیرها برنامه ریزی کنند. اینترنت اشیا کلیه داده های مورد نیاز برای تهیه برنامه های احتمالی انعطاف پذیر و رسیدن به علت تأخیرهای موجود را کنترل می کند. این فناوری بلافاصله هشدارهای لازم را به مدیران زنجیره تأمین ارائه می دهد.

استفاده از اینترنت اشیا در زنجیره تأمین در بخش های مختلف صنعت

مدیریت زنجیره تأمین یک حوزه چند وجهی است. در طول تحویل، ده ها عملیات به طور همزمان انجام می شود و برای مدیران لازم است که از طریق اینترنت اشیا آنها را ساده کنند. در اینجا نحوه ارتباط اینترنت اشیا و زنجیره تامین را از جنبه های مختلف مدیریت زنجیره تامین، ارتباطات، تدارکات، ذخیره سازی، حمل و نقل و سایر موارد بررسی می کنیم.

  1. مدیریت دارایی

سیستم های اینترنت اشیا نظارت و مدیریت دارایی را تسهیل می کنند. به جای ثبت دستی داده ها یا استفاده از دستگاه های قدیمی، مدیران اکنون می توانند برای به روزرسانی وضعیت کلیه دارایی ها کاملاً به نرم افزار اعتماد کنند. مشابه ردیابی دارایی در خرده فروشی، فناوری متصل مانند سنسورها ، برچسب های RFID ، چراغ راهنما و مواد هوشمند امکان ردیابی بدون دردسر هر مورد را فراهم می کند و به مدیران زنجیره تامین کمک می کند تا دسترسی فوری به اطلاعات کلیدی در مورد هر تحویل، از جمله محتویات بسته و ذخیره سازی را به دست آورند.

  1.  اتوماسیون

کاربردهای زیادی از اینترنت اشیا در مدیریت زنجیره تأمین وجود دارد که به اتوماسیون عملیات انبار، نظارت بر وضعیت انبار و کنترل از راه دور کمک می کند. اتوماسیون زنجیره تامین به مدیران انبار کمک می کند تا بهره وری را افزایش دهند، هزینه ها را کاهش دهند و انعطاف پذیری را بالا ببرند.

  1. بهبود مدیریت منابع

سیستم های متصل داده های مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل پیش بینی را در مراحل مختلف زنجیره تأمین (تشخیص خرابی تجهیزات ، پیش بینی تعمیر و نگهداری و غیره) جمع آوری می کنند. قدرت تجزیه و تحلیل و پیش بینی اینترنت اشیا به طور گسترده ای برای بهبود مدیریت منابع بسیاری از صنایع استفاده می شود. فقط با توانایی پیش بینی خرابی سیستم ، مدیران زنجیره تامین و انبار به طور قابل توجهی خرابی را کاهش می دهند، از این رو در هزینه های زیادی صرفه جویی می کنند.

  1.  حفظ محیط زیست

در یک زنجیره تأمین هوشمند، اینترنت اشیا یکی از فناوری هایی است که به مدیران کمک می کند تا از قوانین زیست محیطی و محدودیت های انتشار در حال حاضر پیروی کنند. با استفاده از حسگرهای مختلف اینترنت اشیا برای مدیریت زنجیره تأمین و ردیابی دارایی ، آنها اکنون می توانند تصویری دقیق از نحوه استفاده از منابع مانند برق و آب را به دست آورند و استراتژی های سبز و ابتکارات زیست محیطی را پیاده سازی کنند.

برخی دیگر از مزایای اینترنت اشیا در زنجیره تأمین عبارتند از:

  • ابزارهای هوشمند برنامه ریزی مسیر و فناوری های ردیابی اینترنت اشیا سرعت کلی زنجیره تأمین را به طور تصاعدی افزایش می دهند.
  • همه طرف های درگیر در چرخه زنجیره تأمین به داده های مربوطه دسترسی دارند و می توانند به سرعت و با دقت مسائل را برطرف کنند.
  • اینترنت اشیا بینش مفصلی در مورد گردش کالا برای مدیران فراهم می کند.
  • ترکیب اینترنت اشیا و مدیریت زنجیره تامین روش خوبی برای خرده فروشان است تا بتوانند در مورد محصولات ، مشتریان و تقاضای خود اطلاعات بیشتری کسب کنند و استراتژی های مربوطه را بسازند.
  • اینترنت اشیا در زنجیره تامین آگاهی بیشتری را در مدیریت منابع و کار ایجاد می کند.

منبع: https://www.digiteum.com/iot-supply-chain/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *