کسب و کار الکترونیک

کسب و کار الکترونیک ، افزایش میزان سرعت و دقت فرآیندها در بازار رقابتی

كسب و كار الكترونيك به مفهوم كلي شامل به كارگيري فناوريهاي جديد براي برقراري ارتباطات زنجيره اي بين سازندگان، فروشندگان، عرضه كنندگان و به طور كلي ارايه دهندگان كالا و خدمات از يك سو و خريدار و مصرف كننده و يا به طور كلي مشتري از سوي ديگر است و نتيجه آن اتخاذ تصميمهاي بهتر، بهينه سازي كالا و خدمات، كاهش هزينه ها و گشودن كانالهاي جديد است.

از سوی دیگر، تجارت الكترونيك به هر شكلي از نقل و انتقالات در تجارت اطلاق مي شود كه در آن طرفين، بيشتر از طريق الكترونيكي با يكديگر در تماس هستند تا از طريق نقل و انتقالات فيزيكي. به عبارت ديگر، تجارت الكترونيك زيربخشي از كسب و كار الكترونيك در سازمانها است، زيرا در كسب و كار الكترونيك، شكل الكترونيكي كليه فرايندهاي كسب و كار سازمان از قبيل توليد، تحقيق و توسعه امور اداري، مالي، مديريت نيروي انساني، پشتيباني و تجارت مطرح است. در حالي كه در تجارت الكترونيك تنها فرايند تجارت سازمان به صورت الكترونيك يك جزء بنيادي از كسب و كار الكترونيك به حساب مي آيد.

 یکی از تخصص تیم بهین مبتکران ایده، طراحی و بهینه سازی فرآیندها در جهت نیل به کسب و کار الکترونیک در سازمانهاست. كسب و كار الكترونيك باعث مي شود تا فرايندهاي تجارت، روابط و دادوستد جهاني گردد. محيط تجاري شركت، ممكن است، شامل يك شبكه جهت دسترسي به سازمانهاي عمومي يا شبكه هايي كه با محافظت خاص براي دسترسي افرادي خاص طراحي شده و يا حتي شبكه داخلي باشد كه براي دسترسي افراد و كارمندان داخل شركت طراحي شده است. كسب و كار الكترونيك تنها قراردادن يك صفحه شبكه اي نيست. بلكه محيط مدلهاي تجاري اعم از تجارت با كارمندان، مشتريان، تامين كنندگان و شركا است.

در این فرآیند نقش تیم ما، شناخت درست فرآیندها، بازطراحی و بروز کردن آنها و سپس شناسایی امکانات مورد نیاز برای شما در پیاده سازی یک سازمان الکترونیک پویا متناسب با ساختار و بودجه شرکت است تا از بین گزینه های نرم افزاری و سخت افزاری موجود در بازار، بهترین گزینه ها انتخاب و در سازمان شما بکار گرفته شود.

 

از طرف ديگر كسب و كار الكترونيك و تجارت الكترونيكي دو واژه متفاوت مي باشند كه البته در واقع تجارت الكترونيكي زير مجموعه كسب و كارالكترونيكي  مي باشد.

فرمول كسب و كار الكترونيكي به شرح زير مي باشد:

E-Business= EC + BI + CRM + SCM + ERP

به طوري كه كسب و كار الكترونيكي شامل تجارت الكترونيكي (EC) + هوشمندي شركتها (BI) + مديريت روابط با مشتري (CRM) + مديريت بر زنجيره تامين  (SCM) + برنامه ريزي منابع شركت (ERP)  را شامل مي شود.

مزاياي استفاده از كسب و كار الكترونيك :

  • نزديك شدن ارتباطات
  • دستيابي به بازارهاي جديد
  • افزايش ميزان فروش و سود
  • حذف هزينه هايي مانند تهيه كاغذ، چاپ، بروشور و كاتالوگ
  • كاهش هزينه هاي معاملاتي و تداركاتي
  • بهبود مديــريت بر روابط مصرف كننده، عرضه كننده و كاركنان
  • كاهش آلودگي محيط زيست و ترافيك